miércoles, 4 de abril de 2018

Lo mejor del verano 2018

Queremos tomarnos este espacio para agradecerte por la preferencia a los contenidos que te distribuímos en nuestra cuenta de Twitter. De hecho, éstos son los que más has preferido.


Practica yoga
Es uno de nuestros contenidos más populares; y, aunque no ahondamos mucho, te da un pie inicial para incorporar esta interesante disciplina. Prometemos producir más contenidos al respecto.

Otras historias que te interesaron fueron:
Despliega al aire libre lo que conseguiste en el gimnasio
Nuestros 11 consejos si eres un fisicoculturista, atleta o deportista buscando auspicio.



En cuanto a públicos específicos, éstos son los países y contenidos que mejor interactuaron en nuestra red social.

España
Cómo James Lenger combinó exitosamente la música y el pentatlón.

Francia:
Por qué practicar yoga.

Chile:
Los 5 pasos para que calientes correctamente.

Estados Unidos:
Consejos básicos para tu primer día en el gimnasio.



Y, como siempre, esperamos estar en contacto contigo y conocer tu historia. ¡Imagina inspirar al mundo con ella! Ubícanos en nuestra cuenta de Twitter, envíanos un correo a chulucanasgym@gmail.com, o déjanos un mensaje aquí abajo.


The Best Of Winter 2018

We want to take this space for thanking you because of your preference to all our features. In fact, those ones were the favorite for you on our Twitter account:


The influence of genetics
This article pays attention into your family history and how it determines your progress capability when working out bodybuilding, fitness or any sport as well.


Beware about what you eat
Many times, the guys get focused on the physical routine, but they dismiss the importance of a healthy feeding and how it balances everything. And this is the subject point by our contributing writer and bodybuilder Ronald Benites.


Yeah, the yoga
This is a classic one of ours. Although the information is very litle -we recognize-, it's a good introduction for this discipline about we promise to produce more stories.

Another top features you like and share were:
How the muay thai changed the life of Piura-based athlete Daniel Garro.
3 projects for recycling the plastic and give a better look to your living-room.

In terms of specific audiences, those are the countries and contents those worked better during the last season:

United Kingdom:
The 5 lessons you have to consider when entering in a bodybuilding or fitness contest.
The story of Sullana-based bodybuilder Kevin Cano.
The importance of a healthy feeding.

Spain:
The functional training.
The muay thai and Daniel Garro.

France:
Why to practice yoga.

United States:
why to practice yoga, again (a top story, actually)
The muay thai and Daniel Garro, again.
Recycling plastic through 3 projects for your living-room.
The importance of a healthy feeding, again.

Austria:
5 steps for a right warm-up



Remember we want to know about you and your story. It could be highlighted here. Imagine inspiring the world! Do it! Follow our Twitter account or write us down at chulucanasgym@gmail.com or drop us a message right under here.

martes, 27 de marzo de 2018

The Road To The Stage

Five lessons you must not forget  when deciding to contest.

By ChulucanasGym

The look of wrestling celebrities inspired Henry hernandez to sign up a gym. "If they can, maybe I  can". He was 18 years  old then. Today he's 29.

The first time he contested was in 2013, in Chulucanas, Peru, the city he born and where he lives currently, after checking  out many magazines and movies about Arnold Schwarzenegger. "I was wondered of the body's aesthetics,"  and in Arnold's  case, he thinks his best body part is his chest, no question about it.

Lesson 1: Give Up On Your Shame and Fear
One of the thinhgs he had to bear was the people bringing him down, but he learned soon to take that easy. "Everything I heard, it went in an ear then went out the other one. I just listened to my body, moving me forward."

Another thing he had to bear was standing up semi-naked on the stage before the public, but when he watched the other  contestants did it untroubled, he felt some relief. "I'm very nervous, so I watched the other contestants performing  without much complication,  and I tried to control that  fear for following the protocols ," he confesses.



[READ also: Our 11 tips when you're looking for a sponsorship.]

Something worst than that? Yes! That you forget about your choreography  and the poses you had planned to do. "I just had  to concentrate myself by looking at the judges, or I closed my eyes avoiding to see the audience, I got focused on my  technique to be well performed."

Henry says as the time passed by, he has come to work  about that topic, so he hopes the next times  he have to contest, he  will superate the fear, that is natural in the other side.  Even, experienced artists say to feel it every time they have  to stand up on the stage. Inclusive, it's a signal they are doing the things right.

The mental work of a contestant is so hard, as the physical one, because has to bear these situations, too many usual among  who contest. They also have to work much their attitude, that reflexes into  their moves fluency on the stage, and ever  keeping in mind to enjoy the time a lot, even when it's about a competition. Staying up there is already a high task.

[READ ALSO: The strategy of René baró for reaching real goals.]



Lesson 2: Internet is almost never right
The first time he decided to contest at Mister Piura, a state-wide contest, was in 2014, and he started to look for   information on Google to design his training strategy, but he didn't get the results he expected.

Then he understood something: what the search engines highlight is not ever true. For example, that the last days he had  to elliminate the sodium, and he ended holding liquids back. "Ones said one thing, others said another thing," Henry remembers. "The truth is I cannot put my health in risk."

Actually, the Internet doesn't lie although it might say the truth first.  What you have to do is gathering all relevant  information you can, to compare it, and to verify it with recognized and certified sources. Sometimes it's better to delay  many days  until having the full information than getting excited about what appears the first 10 seconds of research.

"Now I follow the people  who had contested and the appropriate sources," Henry affirms. 

In ChulucanasGym's case, we have a protocol  useful for you: once we gather all our data,  we consult them with scientific  sources to determine what are true, what are myths, what must be handled carefully; we discard the two last ones, and we only stand up and publish what is a scientific truth and preferently independent because many comes commercially polluted.

[READ ALSO: Henry's 5 steps for a correct warm-up.]



Lesson 3: The Body Doesn't Only Live From Weights
In the physical level, the training and the feeding are two key aspects to care.

"I have to manage a diet that fits me because not all the bodies are equal," Henry tells. The common to all the bodies   is indeed all the diets have to balance proteins, carbohydrates, vitamins in right ratios.

If you have access to a nutritionist, you'll can get help to create  a regime made according to your needs.

Henry also eats 5-6 times per day "for the body to be metabolically active, [plus¡ much fruit, much water."

The last week before a competition, reduce the ingestion of carbohydrates although increase the frequency of consumption.  Every two hours in Henry's case. Likewise reduce the consumption of potasium and water at the point that the last day  almost don't drink liquid.

"Gotta see yourself rocky," Henry points out.

[READ ALSO: The importance of a healthy feeding.]

The another aspect is compplying rigorously your training routine. The idea  during the first weeks is building muscle and stabilizing its volume as it grows up. Usually, it's about exercises with  much weight and short repetitions.

The previous weeks to a competition, the scheme changes. "I do hypertrophy exercises with low weight and many repetitions, or pumping-up  exercises to keep, for it to see more  ripped," Henry explains.

In the last weeks, much-weight exercises are not done longer, because you won't gain muscular mass yet.

Remember that two tools you ever got to have ready are the measuring tape for controlling progress in an objective way,   over body measures, and a weighing machine that doesn't lie, for controlling your weitht and being sure you belong  to the  cathegory in what you plan to contest.

[READ ALSO: Do you know what your genetics is?]



Lesson 4: Get everything Ready
The competition day usually divides in two parts: weight control and the performance itself. be aware you have in your  hands everything you need for each one of those phases.

If somebody can helps you for not carrying on everything everywhere, and relief you to take off a reason to concern by the way, will be the best.

If you are one of those who uses to forget the things in the last minute, make a written list on a copybook or your  cellphone, then write down everything you need, so when you have to carry it on, you check it out.  Of course, don't forget  the copybook or the cellphone.

If you learn to organize, everything will be easier.



Lesson 5: Don't Give Up
Despite all this preparation, Henry didn't get  any price in the last contest he entered. What went wrong? According to  him, his preparation was right but he wasn't clear about which one the judges criteria were at the qualification time.

Many contestants use to react angry when the results are not favorable to them. It's natural. But also remember there can  be many personal, external factors those don't generate a victory.

Superate the angryness, pass over the time, continue training consciously. The worst that a sportsman can do is giving up.  He is not done for that. It is not into his DNA. Then, continue superating, set up new goals, contest again.

[READ ALSO: The 7 tips of Pedro Bautista for being better in sports and life.]

Remember almost never the triumph comes in the first time you try, but neither expect to get something if you never try it. They can defeat on the stage, but they never won't defeat on your attitude.

Rumbo a la tarima

Cinco lecciones que no debes olvidar cuando te propones competir.



Por ChulucanasGym

La estampa de las celebridades de lucha libre inspiró a Henry Hernández a matriculars en un gimnasio. "Si ellos pueden, tal vez yo pueda". entonces tenía 18 años; hoy tiene 29.

La primera vez que concursó fue en 2013, en Chulucanas, Piura, su ciudad natal y donde reside actualmente, tras ver varias revistas y películas sobre Arnold Schwarzenegger: "Me llamó la atención lo estético sobre el cuerpo". Y en el caso de Arnold, piensa que su mejor parte es el pecho, sin duda.

Lección 1: Supera la vergüenza y el temor
Una de las cosas con las que tuvo que lidiar fue con la mala onda de la gente, pero pronto aprendió a restarle importancia: "Todo lo que escuchaba me entraba por una orejha y me salía por la otra; solo le escuchaba a mi cuerpo, y solo seguí hacia adelante".

Otra cosa con la que tuvo que lidiar fue pararse semidesnudo en público y en una tarima; pero al ver que el resto de concursantes lo hacía, se le pasó. "Soy muy nervioso, así que veía a los otros concursantes cómo se desemvolvían sin tanta complicación y trataba de controlar ese miedo, para poder seguir los protocolos", confiesa.



[TAMBIÉN LEE: Nuestros 11 consejos si estás buscando un auspicio.]

¿Algo peor que éso? sí. Que se te olvide la coreografía y las poses que tenías programadas hacer. "Solo tenía que concentrarme viendo al jurado, o cerraba los ojos, evitaba ver al público, y me enfocaba en que mi técnica estuviera bien ejecutada".

Henry dice que, con el paso del tiempo, ha ido trabajando en ese tema, así que espera que en las siguientes ocasiones que le toque concursar haya superado el temor, que, por otro lado, es natural. Incluso artistas experimentados dicen sentirlo cada vez que se paran en un escenario, y hasta es un indicador de que están haciendo las cosas correctamente.

El trabajo mental de un concursante es tan fuerte como la preparación física, ya que no solo debe lidiar con estas situaciones, que suelen ser muy comunes entre quienes participan. También deben trabajar mucho en su actitud, de tal manera que se refleje en la fluidez de sus movimientos en el escenario, y tener siempre presente que, aunque se trate de una competencia, hay que disfrutar al máximo el momento. Estar arriba ya es un gran triunfo.

[TAMBIÉN LEE: La estrategia de René Baró para conseguir verdaderas victorias.]




Lección 2: Internet no siempre tiene la razón
La primera vez que decidió concursar en un Mister Piura, un concurso de alcance departamental, fue en 2014, y se puso a buscar información en Google para diseñar su estrategia de entrenamiento, pero no logró los resultados que esperaba. Entonces entendió algo: lo que aparece en los motores de búsqueda no siempre es cierto; por ejemplo, que los últimos días había que eliminar el sodio, y terminó reteniendo líquidos.

"Unos decían una cosa, otros decían otra cosa", recuerda Henry. "La verdad es que no puedo estar arriesgando mi salud".

No es que la Internet mienta, aunque en principio debería decir la verdad. Lo que tienes que hacer es recoger cuanta información relevante te ssea posible, compararla y verificarla con fuentes conocidas y certificadas. A veces es mejor demorarse varios días hasta tener la información completa, que emocionarse por la que aparece en los primeros diez segundos de averiguación.

"Ahora sigo a las personas que hayan concursado y las fuentes que sean apropiadas", afirma Henry.

En el caso de ChulucanasGym, tenemos un protocolo que puede servirte: una vez que recolectamos todos nuestros datos, los consultamos con fuentes científicas para determinar cuáles son verdad, cuáles son mito y cuáles hay que manejar con cuidado; descartamos los dos últimos y solo nos quedamos y difundimos lo que sea una verdad científica e independiente de preferencia, ya que mucha viene comercialmente contaminada.



Lección 3: No solo de pesas vive el cuerpo
A nivel físico, el entrenamiento y la preparación son dos aspectos claves a cuidar.

"Tengo que manejar una dieta que se adapte a mí porque no todos los cuerpos son iguales", cuenta Henry. Lo que sí es común a todos los cuerpos es que las dietas deben balancear proteínas, grasas, vitaminas y carbohidratos en las cantidades justas.

Si tienes acceso a un o una nutricionista, te podrá ayudar a crear un régimen hecho según tus necesidades.

Henry también come cinco a seis veces al día"para que el cuerpo esté metabólicamente activo, [además] mucha fruta, mucha agua".

La última semana previa a una competición se baja la ingestión de carbohidratos aunque se aumenta su frecuencia  de consumo, cada dos horas en el caso de Henry. Asimismo se reduce el consumo de agua y potasio al punto que el último día casi no se toma líquido.

"Tienes que verte rocoso", apunta Henry.

[TAMBIÉN LEE: La importancia de una alimentación saludable.]

El otro aspecto es cumplir rigurosamente con tu rutina de entrenamiento. Las primeras semanas, la idea es ir construyendo músculo y estabilizando su volumen conforme crece. Usualmente se trata de ejercicios con mucho peso y repeticiones cortas.

Las semanas previas a una competición, el esquema cambia. "Hago ejercicios de hipertrofia con poco peso y bastantes repeticiones o ejercicios de bombeo  para mantener, para que se vea más definido", explica Henry. En las últimas semanas ya no se hacen ejercicios con mucho peso, porque no vas a ganar masa muscular.

Recuerda que dos herramientas que debes tener a mano son siempre una cinta métrica para controlar progresos de forma objetiva, sobre medidas corporales, y una báscula que no mienta, para controlar tu peso y estar seguro de pertenecer a la categoría dentro de la que planeas concursar.

[TAMBIÉN LEE: Los 5 consejos de Henry para un calentamiento correcto.]



Lección 4: Ten todo listo
usualmente el día de la competición se divide en dos partes: el control de peso y la presentación propiamente dicha. Asegúrate de que tienes a mano todo lo que necesitas para cada una de esas fases.

Si alguien puede ayudarte para que no estés cargando con todo a todas partes, y de paso que te ayude a quitarte un motivo de tensión, será lo mejor.

Si eres de quienes suele olvidar las cosas a última hora, haz una lista por escrito en una libreta o tu celular, y apunta todo lo que necesites, de tal forma que cuando tengas que llevártelo consigo, lo verifiques. Por supuesto, que no se te olvide dónde dejaste esa libreta o tu celular. Si sabes organizarte, todo será más sencillo.



Lección 5: No te rindas
Con toda esta preparación, Henry no obtuvo puesto alguno al último concurso que se presentó. ¿Qué salió mal? Según él, cree que su preparación fue la adecuada pero no le quedó claro cuál fue el criterio del jurado a la hora de calificar.

Muchos concursante suelen reaccionar con enfado cuando los resultados no le son favorables. Es natural. Pero también recuerda que puede haber muchos factores personales y externos que no generan una victoria.

Supera el enfado, pasa la página, sigue preparándote a conciencia. Lo peor que puede hacer un deportista es rendirse. No está hecho para éso. No es parte de su ADN. Entonces, continúa superándote, ponte nuevas metas, vuelve a concursar.

Recuerda que no siempre se consigue triunfar al primer intento, pero tampoco esperes conseguir algo si no lo intentas. Pueden derrotarte en la tarima, pero donde nunca deben derrotarte es en tu actitud.

[TAMBIÉN LEE: Los 7 consejos de Pedro Bautista para triufar en la vida y los deportes.]